Social Icons

Pages

Saturday, November 20, 2010

Kisah Pelajar Terlampau

Tajuk entri yang boleh menimbulkan kontroversi kan..tapi rasanya memang patut gunakan tajuk entry macam tu..sebab nak menceritakan kisah segelintir pelajar sekolah sekarang ni yang memang keterlaluan..ada seorang cikgu cerita kat aku yang ada sorang pelajar kat sekolah dia, tergamak merogol emak sendiri..sekolah menengah tu..baru umur belasan tahun..budak ni mengaku yang dia merogol emak dia..tak tahu nak cakap ape lagi kan..emak sendiri..ibu yang pernah mengandungkan dia..

sebabnya pelajar tu di bawah pengaruh dadah..sekarang ni pil-pil macam senang je dapat..asalkan nak, hello-hello je..ada lagi satu kisah yang seorang pelajar perempuan..dia ada 4 orang abang..hanya seorang saje yang tidak merogol dia..yang lain bergilir-gilir..memang gila lah..terpengaruh ngan video2 lucah yang senang nak dapat..kalau g kat pasar, memang biasa la ada org tanya nak beli ke tak..

Ape la nak jadi kan..tapi tidak semua k..ada jugak pelajar-pelajar yang bagus n berdisiplin..n ada jugak sekolah2 yang pelajar dia baik-baik..tapi korang rasa sebab ape sekarang ni gejala macam ni sering sangat berlaku?yang aku rasa sebab mereka dah tak takut lagi kat cikgu-cikgu..lawan macam tu je..kalau ngan guru perempuan lagi lah diorang berani..

Dulu-dulu, kalau pelajar ada yang buat salah, bagi hukuman rotan..mungkin pelajar tu jadi beringat-ingat sebab takut kena rotan lagi..sedikit-sebanyak boleh mendidik pelajar tu..tapi sejak beberapa tahun ni, guru-guru dilarang merotan pelajar..hanya guru disiplin ngn pengetua kot boleh merotan pelajar..so, kalau time mengajar diorang wat bising, lawan guru, camne nak wat?last-last, buat tak tahu je kan..kalau marah lebih-lebih, silap2 jadi benda lain pulak nanti..

Nak tahu sebab ape?sebab sekarang ibu bapa lebih percayakan pada si anak..kalau anak mereka bagus + baik, takpe..tapi kalau perangai jahat, masih lagi percaya sebab si anak pandai berlakon..saman guru dah jadi perkara biasa kan..dan pelajar ni kalau tak puas hati ngan guru, siap pukul-pukul lagi tu..dulu tak pernah pun dengar kes camtu kan..

Camne la nak bendung masalah camni kan..walaupun kita tahu ada jugak guru yang bertindak melampau menghukum pelajar dengan hukuman yang tak sepatutnya..kepada pelajar2, kena pandailah bawak diri masing-masing..kesedaran diri itu penting..sebab masa depan  mereka sendiri kan..kalau silap pilih jalan, mereka sendiri yang rugi nanti..


Firman ALLAH SWT. :

"Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik".
( Surah al-Baqarah - 2:195)

4 comments:

.waniey jamaludin. said...

setuju sgt..risau la budak2 sekarg ni.

Myra Arshad (: said...

pelik student skrg :)

ainnoraini said...

mmg merisaukan..kdg anak2 ni mudah terpegaruh bile berada diluar kawalan ibubapa...

cume mampu berdoa pd allah agar anak2 dipermudahkan segala urusan didunia & akhirat...

diriku said...

em..xtaula ape nak jadi..jgn jd berjangkit kt org lain sudah..