Social Icons

Pages

Friday, January 13, 2012

Welcome to Mom n Baby World..

Setiap pasangan yang berkahwin inginkan zuriat. Bermula si isteri sarat mengandung sehinggalah melahirkan anak. Pengalaman ini bagi sesetengah ibu yang baru pertama kali mengandung, tentu sesuatu yang amat menggerunkan bagi mereka. Tapi bagi ibu yang sudah beberapa kali mengandung, benda ni macam dah biasa..he2..kalu tidak takklan yang datang tu mengandung anak ke 8, ada jugak sampai belas-belas..

Diriku sekarang ni dalam posting OnG..Disember 2011 - April 2012..memang setiap hari menyambut baby yang cute yang baru lahir..he2..pengalaman ni bagiku amat best kot..sebabnya menyambut orang baru dalam dunia ni..lebih kurang 40 ++ delivery perday..ni baru dalam Kota Bharu..tak kira lg hospital lain..memang produktif kan..ha2..

Bukan senang jugak tau nak menyambut baby ni..paling utama, kena bagi semangat kat ibu..sampai dengar 1 wad tu  bila bagi semangat supaya push kuat lg..he2...macam pasukan sorak lebih kurang..kalau tak cukup, siap panggil bantuan utk tambahkan lagi 'pasukan sorak'..ha2..kalau baby tu tak kuar lagi dalam masa sejam, kena try another method..vacuum ke..tak pun, kalau baby tu lemas, kena emergency scissor..tapi yang tu kena decision by specialist..

Ibu yang paling muda pernah bersalin yang sempat dengan aku umur 16..paling berumur, bukan tua k, dalam 40 lebih..Pernah ada kawan yang timbulkan persoalan, "Negara Islamkah kita sebab ibu mengandung ni, Dr lelaki yang check"..Dr perempuan memang ada yang check patient ni, tapi kalau sorang je patient ok lah..ni patient datang beratur tau, ni tak kira lagi yang dalam wad bersalin..full 16 bilik..kalau nak harapkan semua Dr perempuan yang attend case, memang xsempat..lebih-lebih lagi kalau ada emergency..Yang penting, ibu dan bayi selamat.. Ada sesetengah patient request Female Dr, so kita respect..bagus jugak kan, kurang sikit kerja Male Dr ni..ha2..

Yang paling tak best jaga wad bersalin ni, bila patient lepas bersalin tu, ada yang luka tempat peranakan..pernah hari tu aku yang jahit, dekat sejam lebih..susah tau..jem la nurse ni bagi patient yang luka yang besar..ha2..

No comments: